{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.996 visninger | Oprettet:

For højt blodtryk eller? {{forumTopicSubject}}

Hej de damer

Jeg har været til lægen idag, fordi jeg lider meget af kvalme, så jeg skulle have underskrevet en erklæring fra kommunen smiley

Jeg bad ham måle mit blodtryk fordi jeg altid har haft det en smule højt (125/90)

Han målte det idag til 135/110 efter jeg havde siddet stille i 20 min.
Han sagde til mig at det ikke er for højt - selvom det er jeg ret sikker på at det er.
- jeg fortalte ham også jeg mit hjerte hamrer afsted bare jeg vender mig i sengen og det er rigtig ubehageligt smiley

Ved ikke helt om det er så meget for højt at jeg skal gå videre med det - eller om han har ret i at det er ok?!
- Det skal siges at vi i familien har dårligt hjerte mange af os - min mor os hendes 3 søstre + min mormor er alle sammen syge af blodpropper i hjertet og åreforkalkning.

Hvad synes i jeg skal gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For højt blodtryk eller?
  • #1   12. dec 2011 det lhar altid ligget på 125/90

    Men efter jeg er blevet gravid ligger det nu på 135/110 - så det er det tal i skal lægge mærke til. smiley


  • #2   12. dec 2011 Jeg blev sendt afsted med ambulance til FG fra egen læge med et blodtryk på 110 diastolisk, så dit er i hvert fald for højt, og er det det konstant skal du have medicin

  • #3   12. dec 2011 Min mor sagde også at det var helt galt, så det undrer mig at lægen mente det er normalt - men det er nu ikke første gang han ikke orker at gøre tingene ordentligt!

  • #4   12. dec 2011 det er kun det ene tal der er for højt, hvilken betydning det har ved jeg dog ikke.

  • #5   12. dec 2011 Hmm jeg ville nok måle det hjemme de næste par age og er det stadig for højt ville jeg gå videre med det.. Man skal passe på især når man er gravid. HVis du ikke vil købe en kan du leje en på apoteket smiley

  • #6   12. dec 2011 Det kan i værste fald påvirke barnet, da jeg blev sendt på FG havde jeg et diastolisk blodtryk på 117, og der lå Axls hjerteslag på 200, så det er bestemt noget jeg ville gå videre med.. Hvis du er langt nok henne til det ville jeg ringe til FG, det kan jo i værste fald udvikle sig til svangerskabsfirgiftning

  • #7   12. dec 2011 Ved svær blodtryksforhøjelse
    (Systolisk blodtryk over eller lig 180 mmHg, diastolisk blodtryk over eller lig 110 mmHg) startes behandling i løbet af få dage, og i nogle tilfælde bliver man indlagt.

    læst på nettet, jeg ville nok lige ringe og få be/afkræftet om det er ok når dit systoliske tal ikke er for højt.


  • #8   12. dec 2011 Jeg må leje et apperat så smiley

    ---- LJ kunne du mærke da det var så højt?

    * jeg er "kun" 12 uger henne, så jeg håber ikke det påvirker barnet så meget nu - men det ved jeg selvfølgelig ikke.


  • #9   12. dec 2011 110 er højt... Men ikke 135.
    Jeg havde for højt blodtryk under min graviditet, der lå det på 159/110... Jeg var på svangreklinikken mange gange og fik til sidst medicin for det.
    Men de sagde at de først tager det alvorligt når der ligger på 105/150...de ville have det over 150!
    Hvor langt er du henne?
    Prøv evt at ringe til fødegangen hvis du er nervøs.


  • #11   12. dec 2011 Jeg er BT s patient til daglig.
    Alt under 140/90 betegnes som normalt.

    Jeg tror ikke du skal bekymre dig om dit tryk. Lægen mener sikkert at du lider lidt af "hvid kittel" syndrom (som skal tages positivt)
    Det betyder bare at rigtig rigtig mange mennesker får forhøjet BT når de er hos lægen.

    Hvis du vil kan du tjekke dig selv derhjemme. Gør det efter reglerne og så får du et mere nøjagtig svar. Jeg fik selv så meget for højt BT da jeg var gravid at jeg blev indlagt 3 gange med tryk på 180-200/120. Så det er IKKE noget at spøge med. Dog er det jo sjældent så galt smiley



  • #12   12. dec 2011 jeg kan se mit blodtryk har svunget mellem 115/80 og op på 131/84 der imellem har mit blodtryk lagt ..


  • #13   12. dec 2011 Et godt råd hvid du er til lakris, hold dig fra det, det er med til at højne dit blodtryk smiley på den måde gik jeg fra forhøjet til normalt blodtryk smiley Spise dog også meget jævnligt lakris.

  • #14   12. dec 2011 Camilla: jo mit har lagt meget fir højt, men selv når det har været 90-95 i diastolisk har de reageret..
    JM sendte mig omgående på FG med 108, også synes jeg 110 er højt...
    Og ja jeg kunne godt mærke det var hor højt, fik kvalme, hovedpine, sortner fir øjnene, og er også besvimet flere gange, især sidst i graviditeten


  • #15   12. dec 2011 jeg vil os sige det er for højt jeg døjede meget med det i min første graviditet og fik at vide jeg skulle ringe til fg hvis den var over 105 men det var var indlagt flere gange for obs for svangerskabs forgiftning men jeg havde os meget væske i kroppen og ofte to ++ i urinen smiley

  • #16   12. dec 2011 Under graviditet og fra uge 22 vil ens hjerte have ca 15 ekstra slag i min.

    Som regl skal de tage bt 3 gange og derfra regne gennemsnit ud, det gør de ihertfald her hos os.

    Mit kan svinge fra 110/65 - 155/100 fra de sidste tjek's... Skal afsted her i start januar igen.


  • #17   12. dec 2011 Jeg er snart uddannet sygeplejerske, og det er det diastoliske bt, der er farligst, fordi det er der hjertet er i ro mellem pulsslag, og når det er hårdt, er det endnu sværere for hjertet at blive fyldt, så derfor falder det systoliske også. Det diastoliske sætter hjertet på mest arbejde
    Det er meget for højt. Det er rigtig, at det systoliske ikke er særlig for højt men raske unge mennesker skal have et bt på 120/80.
    Klart du føler ubehag, da dit hjerte skal arbejde hårdere ved det bt der
    Men nu tåler man sagtens et lidt forhøjet blodtryk i et tid - han var nok bare overbevist om, at du havde hvidkittel.-bt, som vi kalder det smiley Det stiger, når man kommer ind til lægen smiley


  • #18   12. dec 2011 Tak for svar smiley

    Tror desværre ikke jeg lider af det hvide kitel halløj. - da mit Blodtryk altid har været let forhøjet. Når jeg måler det hjemme er det også højt. - jeg kan dog godt få det lidt lavere, men så skal jeg ligge og halv sove nærmest.

    Det irretere mig bare at han ikke tager det seriøst - han gav mig ikke engang en ny tid så han kunne følge op på det.
    Og det skræmmer mig meget at jeg kan mærke mit hjerte på den her måde! Det er lidt svært at forklare smiley


  • #19   12. dec 2011 Når det altid har let forhøjet, tænker han nok, at så stiger det jo tilsvarende, når man bliver gravid smiley
    Et bt i den skala uden andre komplikationer eller gener, vil jeg ikke tænke nærmere over lige med det samme, når lægen siger ok for det
    Men mål det da hjemme over fx 1 uge og reagér så,hvis det stiger, eller stadig er for højt. Husk gerne gange om dagnen


  • #20   12. dec 2011 du skal virkelig være opmærksom på det... Jeg havde ldit forhøjet blotryk inden jeg blev gravi, da jeg så ventede mig falt det lidt igen og min læge valgte at tage min medicin fra mig uden at følge op på det.. Jeg blev dårlig over nogle dage og endte med et blodtryk der hed 245/135 så man skal have respekt for det.

Kommentér på:
For højt blodtryk eller?

Annonce