{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.494 visninger | Oprettet:

Blir simpelthen nødt til at spørge (lidt klamt) {{forumTopicSubject}}

Her siden kl. 3 har jeg fået sådan en mini krampe øverst i maven og de fleste af gangene blir maven hård, så tænker det måske kunne være plukveer.. Synes bare også de kom sådan rimelig tit.. men samtidig så hver gang jeg har været på toilettet har jeg haft dårlig mave noget.. kan dårlig slå en lille prut uden der kommer noget med (sorry detaljen mega klamt).. så er virkelig i tvivl om det er plukveer eller bare maveonde..

Har i prøvet noget lignende??? :-S

Andre der har prøvet det???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blir simpelthen nødt til at spørge (lidt klamt)
  • #1   6. okt 2011 sådan havde jeg det også op til fødslen

  • #2   6. okt 2011 I starten gik smerten sådan lidt om i lænden men synes kun den gør det nogle gange.. men kan ikke finde ud af om jeg pyldrer nu og det bare er dårlig mave fordi jeg har spist et eller andet :-S Er ikke så god til de der plukveer...

  • #3   6. okt 2011 http://www.baby.dk/videnom/5p426/foedsel-de-foerste-tegn.aspx

    et lille link søde lizette håber da det er tegn på han snart melder sin ankomst smiley


  • #4   6. okt 2011 Øvvv søde.. kan ikke se linket.. den driller altid med de link til baby.dk..

  • #5   6. okt 2011 det er hvad der står i linket.

    Når du nærmer dig terminen, kan du mærke kroppen forberede sig på fødslen. De sidste dage inden fødslen begynder kroppen sit forarbejde på fødslen. Den nederste del af livmoderhalsen bliver blødgjort, og barnet skruer sit lille hoved, så det kommer på plads i bækkenindgangen, klar til at blive født.

    Der kan være stor forskel på, hvor meget du mærker til kroppens forberedelser. Du vil for eksempel kunne opleve:


    Plukkeveer: Mængden og styrken af plukkeveer kan tage til. De kraftige plukkeveer sørger for, at din livmoderhals blødgøres, at din livmodermund eventuelt åbnes lidt, og at dit barns hoved trænger længere ned i dit bækken. Måske oplever du så mange plukkeveer, at du kan være i tvivl om, hvorvidt fødslen er begyndt. Så længe de ikke er regelmæssige, er der højst sandsynligt blot tale om plukkeveer og ikke rigtige fødselsveer. Hvis du er i tvivl, om du har veer, kan du oftest tage det roligt. Så drejer det sig sikkert om plukkeveer, eller at du er helt tidligt i fødslen. Når du får veer for alvor, er du ikke i tvivl.

    Slimprop: Nogle kvinder oplever, at der kommer en lille, geléagtig klump ud af skeden nogle dage - eller nogle gange uger - før fødslen. Der kan også være blodigt udflåd. Det er den slimprop, der har forseglet livmoderhalsen, så der ikke kommer bakterier, infektion m.m. ind i livmoderen. Slimproppen går, når livmodermunden begynder at åbne sig i slutningen af graviditeten. Hos nogle kommer den flere uger før fødslen, hos andre når fødslen er godt i gang. Mange opdager den slet ikke. Afgang af slimproppen er således langt fra altid tegn på, at fødslen er nært forestående.


    Tegnblødning: Når livmodermunden er begyndt at åbne sig, brister nogle små blodkar. Du kan derfor opleve slimet, blodigt udflåd. Dette kaldes tegnblødning. Hvis du bløder kraftigt, bør du kontakte fødestedet, da det kan være tegn på, at der er noget galt, såsom at moderkagen har løsnet sig.


    Diarré: Nogle kvinder oplever diarré i dagene op til fødslen. Det er måske kroppens egen måde at sørge for, at tarmene er tømt, og der er god passage for barnet gennem bækkenet. Ofte vil du blive tilbudt et lavement under fødslen, så tarmene er tømt.


    Uro i kroppen: En del kvinder beskriver, hvordan de i de sidste dage inden fødslen føler sig rastløse og ramt af en uro og aktivitet i kroppen. Hvis du derfor pludselig får en trang til at gøre hovedrent, ommøblere stuen eller bage galopkringle til hele nabolaget, kan det være tegn på, at din krop gør sig klar til fødslen. Det er selvfølgelig meget praktisk at få noget for hånden og udnytte den pludselige energi, men det bedste for dig er faktisk at slappe af og spare på kræfterne, så du er frisk til fødslen.


    Roligt / aktivt foster: Nogle gravide oplever, at fosteret bliver mere roligt, end det hidtil har været. Andre oplever, at fosteret er mere aktivt en tidligere og mærker stor aktivitet under selve fødslen


  • #6   6. okt 2011 har prøvet at sende den på fjæs til dig søde, i en privat besked smiley

  • #7   6. okt 2011 Næste side


    Fødslen starter oftest med veer. Når veerne er så tydelige, at de kan mærkes, og de kommer regelmæssigt, siger man, at fødslen er i gang.


    Hvad er veer?

    Veer er sammentrækninger af livmoderens muskler. Under veerne trækkes livmoderhalsen opad og åbner livmodermunden, så barnet kan komme ud. For hver vé åbner livmodermunden sig mere og mere, indtil den er 10 cm åben. Samtidig har veerne det formål at presse barnet længere og længere ned gennem bækkenet, så det kan trænge ud af livmoderen via skeden. En tur på cirka 10 cm.

    I starten af fødslen kan veerne være uregelmæssige og komme med forskellige intervaller og være af forskellig varighed. De kan komme med 20-30 minutters interval og vare ½-1 minut.

    Den første tid med småveer, der langsomt bliver hyppigere og kraftigere, kan sagtens strække sig over et helt eller flere døgn, især hvis det er første fødsel.

    Nogle gange kan veerne svækkes eller gå helt i stå, for eksempel når man tager ind på fødegangen. De kan også starte om natten, hvor kroppen er i hvile, og du er afslappet, for så at gå i stå, når du står op og går omkring. Når kroppen er parat til det, går veerne oftest i gang af sig selv igen.

    Efterhånden bliver vearbejdet mere regelmæssigt i interval og varighed og stiger i styrke og intensitet. Veerne vil således vare længere, gøre mere ondt, og der bliver kortere og kortere pauser mellem veerne. Du skal efterhånden koncentrere dig mere og mere om veerne, når de er der. Alt sammen tegn på, at du er tættere for hver vé på at føde dit barn.

    Hvis det er muligt, er det en god idé at hvile sig i pausen mellem veerne, så du samler kræfter til pressefasen.


    Hvordan føles veer?

    De første veer føles ofte som menstruationssmerter, som ubehag eller smerter i livmoderen, over lænden, i bækken, hofter eller ned i lårene. Eller måske en kombination af det hele.

    Veer gør ondt. I løbet af veen bliver smerten kraftigere og kraftigere, i takt med at veen ”topper”, herefter aftager den og forsvinder. I pauserne mellem veerne gør det ikke ondt.

    Der kan være stor forskel på den enkelte fødendes smerteoplevelse. Vi har alle forskellig smertetærskel, og forløbet af netop din fødsel vil også afgøre, hvor store smerter du vil opleve. Nogle ”smutter en mandel” med et minimum af smerte, andre oplever fødslen som et sandt smertehelvede.

    Faktorer som for eksempel fødslens længde, din livmodermunds evne til at åbne sig og barnets hoveds drejning i bækkenet kan have betydning for oplevelsen af smerte. Derimod har barnets størrelse normalt ingen betydning for smerteniveauet.

    Dine tanker og følelser omkring fødslen og smerterne har også betydning for din fødsel. Det har også stor betydning, om du føler dig tryg og oplever støtte fra din fødselsledsager og jordemoderen.


    Flergangsfødende

    Hvis du har født før, går det som regel hurtigere end første gang. Hvis du har født hurtigt første gang, går det som regel rigtig stærkt næste gang, og så skal du ikke vente for længe med at tage på fødegangen. Ring til fødegangen, så snart du selv fornemmer, at der er noget under optræk. Så vil en jordemoder vurdere, om det er tid til at blive undersøgt.


    Vestorm

    Nogle kvinder oplever, at veerne meget hurtigt bliver kraftige, regelmæssige og kommer næsten oven i hinanden med meget korte pauser imellem. Dette kaldes vestorm, og der går fødslen oftest hurtigt. Ofte vil det føles mere smertefuldt at have vestorm, fordi livmodermunden skal åbne sig hurtigt, og væv og muskler skal have tid til at give sig. Kvinden har ikke mulighed for at hvile sig mellem veerne. Det kan også føles overvældende, og nogle kvinder oplever det som ubehageligt ikke at kunne følge med mentalt. Til gengæld er fødslen hurtigere overstået.


  • #8   6. okt 2011 sådan havde jeg det i 14 dage til 3 uger inden jeg fødte

  • #9   6. okt 2011 Tak søde piger meget rart at læse.. smiley Jeg har nok bare dårlig mave eller et eller andet så .. for maven kramper som hvis man havde dårlig mave og det gør lidt nas.. :-S men lyder jo som om det er meget normalt smiley

  • #10   6. okt 2011 Alt 3 dage inden jeg fødte havde jeg mens smerter og skulle meget på wc, dagen efter mærkede jeg onde plukveer som blev værre og til sidste endt i rigtige veer, så det kan sagtens være at der sker noget smiley min jm sagde det var normalt at kroppen tømte sig...

  • #11   6. okt 2011 Altså har hvertfald dårlig mave (sorry for detaljen) så det kan jo godt give den smerte.. det går lidt om i lænden når det gør ondt..

    Men synes egentlig ikke jeg har mens smerter som sådan..
    Og baby er lidt mindre aktiv idag end han plejer... :-S


  • #13   6. okt 2011 Lige nu har jeg sådan nogle kramper i maven der kommer og går .. rigtig irriterende.. for er ikke helt klar over om det er plukkeveer eller det er "dårlig" mave kramper.. Men det går nok i sig selv igen på et tidspunkt så smiley

  • #15   6. okt 2011 Har meget på fornemmelsen det bare skal drille og gå i sig selv igen smiley men ja det er jo ikke til at vide.. det er også fordi jeg er i tvivl om hvad det er ... smiley

  • #16   6. okt 2011 Jah Malle.. vi kan da følge hinanden.. smiley har du det på samme måde+ synes godt nok jeg har ondt i maven og kramper, og maven blir hård :-s og så er min dreng godt nok stille idag.. :-S

  • #17   6. okt 2011 Okay vildt.. synes du lyder mere tæt på end jeg gør.. spændende..

    Jeg har bare haft de her kramper i maven og kan ikke styre det der kommer ud.. ja sorry men det er jo rigtigt smiley og ellers har jeg haft dårlg mave og mens smerter de sidste par dage.. og kan stort set sove konstant.. og ja så er kvalme og madlede vendt tilbage.. og så får jeg nogle ordentlige jag ned i underlivet.. ellers ikke rigtig andet smiley så du lyder mere tæt på .. men kan også sagtens vente smiley bare jeg ikke havde de her kramper :-S


  • #18   6. okt 2011 Måske lille baby er vedat melde sin ankomst?
    Mit vand fik uden jeg viste det var vandet pga det kom lige så stille, fik ondt i maven, gik på wc med dårlig mave engang også kom veerne..


  • #19   6. okt 2011 Okay vildt smiley lige nu gør den bare ondt og er øm.. Så ved ikke lige hvad den har gang i .. men det kan vel også stå på længe.. har haft dårlig mave et par dage.. og så trykker han utroligt ned i underlivet på mig og trykker så jeg får halsbrand og det er hårdt at trække vejret smiley

  • #20   6. okt 2011 Jeg har de sidste 2 dage haft diarrè, kramper og øm inden i maven.
    Min mor og søster har også lige haft en omgang. Vi har ikke været sammen, så vi kan ikke ha smittet hinanden.
    Min kusine fra Rødovre ligger pt også i sengen med diarrè.
    Så der er måske noget i omløb, som du også er rendt ind i.


  • #21   6. okt 2011 Har godt hørt der er noget i omløb men håber jeg da ikke søde smiley

  • #22   6. okt 2011 Nej håber jeg heller ikke. Men så behøver det jo ikke være fordi du har en fødsel lige om hjørnet.
    Hvornår kommer der nyt billed?


  • #23   6. okt 2011 Det er der så kommet. FØLG MED JOAN... ALTSÅ!!!!! ;o)

  • #24   6. okt 2011 Nææ men man kan da håbe smiley altså både og at han snart er på vej smiley Hehe ja har lige lagt ind i dag smiley

  • #25   6. okt 2011 ja det opdagede jeg da lige at du havde. Typisk mig at spørge, før jeg har kigget... Det må du bare leve med at jeg er sådan...hehe.

    Ved du hvad min kære. Han kommer på hans fødselsdag. Smart ikk...hehe.


  • #27   6. okt 2011 Haha søde,... det er helt okay smiley
    Det kan du tro han gør og vi har heller ikke travlt lige nu, så det går nok smiley

    Vi krydser hvertfald fingre for det ikke er omgangssyge men mon dog.. så slemt synes jeg ikke det virker men jeg ved det ikke.. eller synes ikke det virker som det, og det er stoppet lidt igen nu... smiley


  • #28   6. okt 2011 Det kan være modningsveer. Men han kommer når han kommer. Ville bare være praktisk hvis han ville komme nu, for så slipper du for det klamme lavement... hehe... Nu er du jo tømt.

  • #29   7. okt 2011 Ævvv ja det ville jeg ellers gerne .. men tror automastisk at jeg får ondt i maven når veerme starter så man kan da håbe jeg selv kan klare den smiley

  • #30   7. okt 2011 Jeg fik et, og så sagde jm. Nu bliver du liggende der i ca 5 min og holder på det. JA RIGHT. Hun gik og jeg kunne holde den i ca 1½ min så fløj jeg på tønden og tømte hele ryggen... Puha det var en underlig oplevelse. men yderst efektivt...hehe

  • #31   7. okt 2011 Uhh synes bare det lyder så ulækkert og grænseoverskridende.. Håber bare jeg får dårlig mave når veerne starter så jeg selv kan klare det smiley

  • #32   7. okt 2011 Aej grænseoverskridende var det ikke for mig. Hellere klare det før man skal presse, end at skide på JM...hehe.

  • #33   7. okt 2011 Hehe ja det er selvfølgelig også rigtigt.. men synes bare et sted det virker grænseoverskridende for mig smiley Håber jeg klarer den selv smiley

  • #34   7. okt 2011 Det er der jo nogen der gør, så må håbe at du er en af dem.

  • #35   7. okt 2011 Jeg tror det.. for har en sart mave.. så man kan da håbe.. haha

  • #36   7. okt 2011 Så krydser vi fingre for det...

  • #37   7. okt 2011 Hehe vi kan da håbe smiley

  • #38   7. okt 2011 Uhh Malle.. det tegner da til at der snart sker noget..

    Jeg har sovet uroligt i nat og manden turde dårlig tage på arbejde.. haha.. idag har jeg stadig dårlig mave når jeg er på toilettet eller prutter :-S og har flere mens smerter end jeg plejer.. har meget utro i benene og mine mens smerter sidder foran og går ned i benene .. :-S og så har jeg meget slimet udflåd smiley ellers ikke nogen forandring..

    Krydser fingre for dig..


  • #39   8. okt 2011 Malle: ej hvor dejligt smiley held og lykke med fødslen håber der snart sker lidt mere så du kan på din dejlige dreng i armene smiley du er i mine tanker smiley

  • #41   8. okt 2011 lizette,
    du kan evt snakke med din jm, om at få med hjem, så du selv kan lave lavement inden du tager på hospitalet..
    det er også grænseoverskridende, men så kan du få tømt dig derhjemme i ro og mag smiley


Kommentér på:
Blir simpelthen nødt til at spørge (lidt klamt)

Annonce