{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.944 visninger | Oprettet:

Særligt sensitiv baby - forståelse fra familien? {{forumTopicSubject}}

Lige siden Thea blev født, har vi ikke været i tvivl om at hun er en meget følsom baby. Hun har ekstremt svært ved at sove og vågner ved den mindste lyd. Det eneste tidspunkt på døgnet hvor hun sover godt og tungt, er om natten når hun ligger puttet ind til mig. Hun reagere meget stærkt på lyde og bevægelser og opfanger alt hvad der sker omkring hende. Hun bliver meget skræmt ved de mindste lyde, og begynder at græde. Selv bare når vi griner, eller snakker normalt sammen kan gøre hende bange.
Hun har hidtil reageret en del på andre mennesker og uro omkring hende, men slet ikke i det omfang vi har oplevet den sidste uges tid!

I lørdags var vi til aftensmad hos min storesøster og svoger og deres og deres to drenge på 4 og 6 år.
Drengene larmede voldsomt meget, og jeg kommenterede flere gange at det nok var lige i overkanten for Thea. Drengene skulle hele tiden hen og ae thea og snakke til hende, og jeg spurgte flere gange min storesøster om hun ikke ville bede dem om at lade thea være i fred, men min storesøster sagde bare at Thea da nød det!!
Jeg blev SÅ meget overhørt hele tiden..
Vi tog hjem klokken 9, og fra da vi kom hjem og til klokken 02.30 græd Thea og var helt utrøstelig.. Søndag og mandag var hun SÅ hysterisk! hun skreg og skreg og skreg, og jeg kunne slet ikke nå ind til hende.. Hun kunne ikke finde ro til at spise, hun ville slet ikke sove... hun var bare SÅ ulykkelig og utilpas.
Tirsdag var det ikke blevet bedre, og jeg valgte at tage til vagtlægen med hende, for tænk hvis hun var syg.
Men lægen kunne ikke finde noget som helst der skulle være i vejen med hende. Lægen spurgte ind til hvordan Thea normalt er, hvordan hun sover, hvordan hun reagere på div. ting og spurgte så om vi har været i byen indenfor de sidste dage. Da jeg så fortalte at vi havde været i byen lørdag, og det var efter det at hun begyndte at være sådan, sagde lægen at vi med meget stor sandsynlighed har et særligt sensitivt barn.

Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg andre folk til at anerkende at sådan er Thea altså, hun kan ikke klare en masse støj og en masse "fremmede" mennesker?
hver gang jeg siger til folk at nu har hun fået nok, så siger de nej hun ser da så tilpas og glad ud!
Jeg har flere gange oplevet, at hvis jeg har prøvet at fortælle dem hvordan hun er efter de er taget afsted, så griner de bare af mig.. min svigerfar har sagt at jeg da vist er god til at overdrive, jeg spurgte ham så om han havde lyst til at prøve at sove hos os en nat, så kunne han selv få lov at se hvordan hun er når der har været gæster, men det ville han ligegodt ikke.
Jeg føler mig så overhørt og folk de respektere slet ikke de ting jeg siger.. hver gang vi har været sammen med familien er jeg ked af det lang tid efter, for jeg føler at de træder på mig og ikke respektere min rolle som mor.
Hvordan kan jeg få sagt fra, så folk forstår det? for jeg ved, at hvis jeg ikke snart får sagt: nu er det nok! så ender jeg med at eksplodere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Særligt sensitiv baby - forståelse fra familien?
  • #1   13. jun 2013 Jeg ville nok sige inden vi kommer at sårn er det bare når hun har fået nok har hun fået nok og sårn er det bare og ellers kommer vi ikke ? Støtter din kæreste ikke os opkring det

  • #2   13. jun 2013 Os med sensitive børner faktisk heldige- det er jeg kommet frem til ihvertfald.
    http://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&id=287


  • #4   13. jun 2013 Valsoee:
    Tror vidst ikke du har prøvet at have et sensitivt barn.
    Det er i perioder utrolig hårdt.
    Og man bliver nød til at skærme barnet fra for meget aktivitet.


  • #6   13. jun 2013 Ja der er gode råd. Men vores vigtigste opgave som mor til sensitive børn er at skærme dem. Ingen har troet på mig, men alle kan idag se at heg havde ret.
    Hun er den dejligste pige, men har brug for meget tryghed.


  • #7   13. jun 2013 http://www.babygalleri.dk/grupper/sensitiveboern
    Lavet en gruppe. Håber nogle vil være med


  • #14   13. jun 2013 Sophia kom jo 10 uger før tid, hun var meget sensitiv de første 8-10 måneder.
    Det er svært at få forståelse fra familie- og da de blev ved med at kalde mig pyldret inviterede jeg dem hjem til mig f.eks efter en fødselsdag eller andet - så kunne de selv få lov til at se hvordan hun reagerede.
    Det hjalp lidt.

    Dem der slet ikke fattede det, afslog jeg at besøge indtil at de forstod at det var alvor.


  • #15   13. jun 2013 valsoee - det er meget tydeligt at du intet ved om sensitive børn!! det har intet med forældrene at gøre, at et barn er "overfølsomt" overfor støj, uro, mennesker osv.. Det her er et meget ømt emne, da os forældre til sensitive børn i forvejen hele tiden bliver banket i hovedet med at vi er overbeskyttende og pylrede..
    Men du er meget velkommen til at komme herhjem og opleve en hvordan en dag med Thea er! for så kan du se om det bare er "forældrene der er overpylret" smiley


  • #16   13. jun 2013 Det tyder på at det ikke kun er mig der har problemer med en uforstående familie smiley
    Jeg tror også fremover, at jeg bare vil sige til folk at de kan få lov at komme om aftenen og opleve hvordan hun er..

    Jeg kan se at i andre også er meget begrænsede i jeres dagligdag.. nogle dage er jeg virkelig ved at blive skør - jeg trænger så meget til at komme ud af huset, komme til frisøren, se veninderne, få lidt frihed bare i en time eller to!! men hvis Thea får et flip mens jeg er væk, er det bare helt umuligt for hendes far at trøste hende, og selv bare det at hendes far putter hende i barnevognen istedet for mig, kan være nok til at hun ikke kan falde i søvn..
    Thea er den dejligste pige i verden, men nogle gange føler jeg lidt at jeg er i fængsel smiley


  • #17   13. jun 2013 -SbS- - jeg vil også gerne være med i gruppen!! smiley

  • #20   13. jun 2013 Hjalte er også ekstrem sensitiv, jeg kan kun sige tryghed,tryghed og endnu mere tryghed smiley også tid, tid, tid... Hjaltes er stadig rigtig slem, men bedre end det har været smiley

    Vi skal begynde i spædbarnsterapi nu her, så håber det kan hjælpe ham smiley

    Ang. Når folk ikke forstår det, værd ligeglad og husk på at det er jer der kender jeres børn bedst. Og ellers vis folk det ved at de kommer hjem til jer efter en hård dag.


  • #21   13. jun 2013 nu har jeg ikke lige læst alle svar.

    men det er svært at få andre til at respektere det at være særlig sensitiv.
    Jeg er selv særlig sensitiv og det er svært for folk at forstå, selv nu hvor jeg kan forklare mig selv osv.

    Da jeg var barn havde jeg ofte nok i at lege med mig selv. Jeg nød ikke at gå i daginstitution. At der skulle ske noget hver dag eller hver weekend.

    Min mor er meget social så dette blev der ikke taget det store hensyn til og selv hun har svært ved at respektere at jeg har svært ved at skulle noget hver weekend.

    Jeg vil hvis jeg skulle få et særlig sensitivt barn sørge for ro omkring det. Ikke noget med at være pylrende, for det er der ingen der får noget ud af smiley

    Og så acceptere at der ikke skal ske noget hele tiden (ved ikke hvor meget i er ude eller hvor meget i har gæster).
    Og så vil jeg forklare folk at hun har svært ved at rumme at der er meget larm omkring hende, og at folk hele tiden skal pille ved hende, og hun bliver alt for overstimuleret.


  • #22   13. jun 2013 lige en tilføjelse.

    Nogle gange kan lyd simpelthen føles som en smerte på kroppen, især når jeg er træt. Det gør bare ondt i hele kroppen hvis der bliver talt for højt når jeg er ret træt og kroppen er gået i sovemode. Generelt er jeg ikke til høje lyde smiley

    Dette har jeg hørt flere som er særlig sensitiv sige.

    Dette kan små børn ikke selv beskrive, hvis det skulle være tilfældet at de har det på samme måde smiley


Kommentér på:
Særligt sensitiv baby - forståelse fra familien?

Annonce