{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Nybagt mor {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. Har lige brug or at lufte tankerne her med andre som har prøvet at stå i en helt ny og uvandt rolle som nybagt mor..
Jeg har de sidste dage tænkt på hvordan man får styr på en rytme, kommer det hen af vejen eller??
Min kæreste starter på job igen om en lille uge, og vi har i dag forsøgt at jeg selv skulle stå for det som nu skulle gøres her fra morgenen.. Mens jeg står i badet græder hun, hun har været meget vægen 3 timer her i formiddag, hvor jeg slet ikke kunne lægge hende fra mig uden hun græd.. Og det frustrerer og stresser mig lidt... ved ´jo godt at hendes behov kommer i første række, men jeg blir jo også nød til at komme i bad, på toilettet osv...
Er det normalt at have det sådan...? Hun er svær at putte, da hun helst vil ligge på brystet hos mig eller farmand, hvilket selvfølgelig er forståeligt efter som hun gerne vil have nær kontakt og tryghed.. Men så tit når jeg forsøger at putte hende i liften græder hun og vågner... vi har forsøgt med Narresut men hun vil ikke så gerne tage imod den...
Det er det mest fantastiske i verden at blive mor... Men puha det er også meget hårdt:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nybagt mor
  • Helle B
    Helle B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 7 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 26 Svar: 637
    #1   11. aug 2010 Det kommer hen af vejen.

    Jeg gjorde det da Patrick var lille, at jeg tog et tæppe med og legestativ, som han kunne kigge på, når jeg var i bad. N¨år jeg skulle på toilet lagde jeg ham i kravlegården, og trak sån en spille ting op.


  • #2   11. aug 2010 med hensyn til sut har en prøvet de helt runde men ville heller ikke tage sut til en gammen sygeplejske som en en stor rund en så tog han den. hvis jeg har skulle tisse har jeg entet taget mine drng emed eller lade dem ligge de 2 min og græde

  • #3   11. aug 2010 Lige nu er jeg bare så bange for at være alene med hende, for kan ikke lide når hun græder.. ja ved jeg godt de gør indimellem, men følelserne hænger også udenpå tøjet, manglede søvn.. så overskuddet er ikke ret stort pt.

  • #4   11. aug 2010
    Der kan jo godt gå nået tid inden de lærer at bruge sutten.
    Måske du skal prøve en anden slags.

    Med hensyn til bad osv, så må man bare erkende at i starten er det bare ikke sikkert man når i bad, eller når at støvsuge, sådan er det bare, det hører med.

    Men alting kommer jo hen af vejen, når i få rnogle rytmer osv.


  • #5   11. aug 2010 Ja i dag tog jeg liften med ind på badeværelset, da jeg gik i bad... Det kommer nok er jeg ikke i tvivl om, men lige nu syns jeg bare det er hårdt fordi man er så sårbar

  • #6   11. aug 2010 Det lyder præcis som da jeg blev mor. Papaya fik kolik da hun var 12 dage gammel, så ofte endte jeg med at der kunne gå 5 dage før jeg kunne komme i bad for hendes far ville ikke hjælpe med noget.


    Men mht. bad så kan du gøre det mens hun sover. Du kan selvfølgelig ikke gøre for hvis hun vågner, men hvis du kan få hende til at sove lidt tid så tag et bad imens.
    Jeg kunne heller ikke få Papaya til at sove mere end højst 10 minutter i liften før hun vågnede og græd og så fik jeg hende ikke til at sove igen før efter 2 timer måske, og så skete det samme igen med mindre hun sov på mig.

    Så det var et helvede om natten for hun sov max 20 minutter ad gangen og der var jeg lige faldet i søvn og så skreg hun i 2 timer indtil hun faldt i søvn igen.

    Rytmen kommer henad vejen. De små har ikke rigtig noget der hedder rytme endnu når de er så små. Synes selv at Papaya udviklede en rytme jo ældre hun blev. Det kom af sig selv.

    Jeg var totalt kvæstet da hun var helt lille for fik aldrig noget søvn for hun sov jo så kort tid af gangen og ville ikke ligge alene.

    Ammer du? ellers kan du med fordel ligge dig på siden i sengen og lade hende ligge på siden ind mod dig så hun kan spise mens du ligger ned og lade hende falde i søvn. Fandt alt for sent ud af at hun sov meget længere tid hvis hun lå ved siden af mig mens jeg sov. Så sov hun 6 timer i stedet for 10-20 minutter. Så var der pludselig noget der hed nattesøvn og overskud.

    Da hun var 3½ måned kunne jeg få hende til at sove i sin seng alene. Fandt også ud af at hun sov bedre i sin seng uden at ligge i liften der.

    Men jeg prøvede også at tage bad mens hun sov og hun vågnede hver gang så måtte gøre mig færdig i turbo tempo.

    Det bliver meget bedre med tiden. Det gik fra det dengang til at hun nu sover 12-14 timer i træk om natten uden at vågne i egen seng.

    Det kan være super hårdt og udmattende i starten. Der er forskel på børn, og jeg havde selv et af dem der ikke sov men skreg og skreg som jeg ikke kunne ligge fra mig. Og måtte vugge hende i søvn mens jeg stod op hver nat og altid når hun skulle sove.
    Men nu sover hun efter fast rytme og sover rigtig godt uden at vågne mere.

    men ja til det med toilet, bad at frisere hår -det var i hvertfald for mit vedkommende dagligdag. Der kunne sagtens gå 5 timer inden jeg kunne få lov at frisere hår.

    det bliver kun bedre og nermmere henad vejen.


  • #8   11. aug 2010 jeg gik i bad om aftenen, så tog farmand over de 10min eller hvad det tager med et bad. Og jeg syntes også det var ufattelig uoverskueligt det hele, var også bange for at være alene med hende og tudede hele tiden. Tror det er normalt at være nervøs og mangle overskud de føste par uger smiley

  • #9   11. aug 2010 Ea ville heller ikke tage sut, ligge for sig selv, eller sove mer end 10-15 min. ad gangen medmindre det var på eller ved mit bryst ..
    Jeg gik hverken i bad elelr på toilet før min kæreste kom hjem fra arbejde kl. 17 .. Spise gjorde jeg heller ikke .. Hver gang jeg forsøgte noget græd hun, så derfor sad jeg med hende fra kl. 07.00-17.30 hver evig eneste dag ..
    Om natten ammede jeg liggende på siden fra dag 1., og det gjorde mine nætter udholdelige ..
    Da hun blev 6 uger tog hun for første gang en sut. Stor lettelse, men indtil da havde vi da klaret os uden (:
    Ea er nu 8 uger gammel, sover ca. 5 timer i sin lift, og derefter ca.3 timer i min seng .. Hun bruger flittigt sut ..

    Der ER håb forude .. Keep it goiing - det skal nok blive nemmere ..¨


  • #11   11. aug 2010 Hvor er i søde.. Jeg tror på håbet forude;) Men hvor er det dejligt at høre andre som har oplevet tingene på samme måde, det letter lidt..
    Jeg ammer og gør det liggende om natten, hvilket bestemt er et hit:)

    Er det forresten narmalt at der heller ikke rigtig er den store spiserytme her i starten. der går som regel 3 timer i mellem amning (2 timer om aftenen) men når hun er vågen flere timer i træk, så kan der godt gå kun 1 time i mellem hun er sulten...


  • #13   11. aug 2010 Det er normalt når du ammer (:

  • #14   13. aug 2010 Ja det er normalt i starten. De skifter også rytme ofte i starten fordi de vokser med sådan en enorm fart at de hurtigt har brug for mere mad oftere, eller mere søvn på nogle tidpunkter end andre og så skifter de søvnrytme og vil ikke sove når de plejer.

    det var et kæmpe rod i starten og det er også den hårdeste tid absolut synes jeg.

    Men de begynder at sove mindre og mindre og skaber mere og mere rytme og begynder at sove længere tid om natten og skabe sig en mere normal menneskerytme.

    det er bare tid, det skal bare "rides af" eller hvad man kan kalde det.

    så det bliver kun bedre vil jeg påstå. Jeg var helt smadret i starten og lignede virkelig noget der var løgn. Uglet fedtet ufriseret hår, grimt tøj, ingen make-up og hårfarve, og det rodede. Kunne ikke foretage mig specielt meget og skulle planlægge hvornår jeg skulle ud. Det skulle falde sammen med at hun skulle sove for så sov hun på turen -ellers ville hun skrige og skrige uafbrudt pga. kolikken hvor intet hjalp.
    der var intet der skete impulsivt.

    nu kan hun jo gå rundt selv og lege så mens man står fredeligt og glatter hår og tager make-up på står hun på hovedet i legetøjskassen og kan komme ud selv hvis hun har lyst.

    Det bliver også nemmere når de kan komme rundt. Det blev lidt nemmere allerede da hun var 5 mdr og kunne mave sig rundt på albuer og ben nede i armycrawl.

    så jo større og mere bevidste de bliver, jo nemmere bliver det og jo mere tid kan du få til dig selv fordi de kan underholde sig selv mens du lige er på toilet, sætter opvask i maskinen, eller slapper lidt af på sofaen eller gør dig i stand


Kommentér på:
Nybagt mor

Annonce