{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.485 visninger | Oprettet:

Ammestop eller ej (5 uger gammel) {{forumTopicSubject}}

Jeg er simpelthen ved at græde øjnene ud på mig selv. Jeg er så fortvivlet og i syv sind og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Mit første barn blev flaskebarn da jeg er én af de typer der ikke har nemt ved at få amningen op og køre, og jeg fik ikke den store hjælp/guidning til det af sp. Tværtimod holdt hun den gang en god tale for mig om hvor godt MME er i dag.

Da jeg blev gravid igen henvendte jeg mig derfor til Hvidovre hospitals amme ambulatoriet for at få hjælp til at starte amningen op. Jeg er derfor blevet fulgt tæt siden fødslen (hun er fem uger - næsten seks). Det har indtil nu været en hård kamp med stimulering stimulering og mere stimulering. Men på trods af stimulering i form af amning hver 1 1/2 - 2. time døgnet rundt, udpumpningen efter hun har spist, brystmassage og meget meget mere, så tager hun ikke nok på. Hendes fødsels vægt var 3418, men sidste vejning (til 5 ugers undersøgelsen) gav en vægt på kun 3300. Hun tabte sig meget de første to uger, og har siden hen max taget 100 g på om ugen. Jeg har, i samråd med egen læge, forsøgt at pumpe ud for at se hvor meget jeg selv havde. Det gav 60 ml at pumpe ud i halvanden time. Min sp har sagt at jeg max må amme i 40 minutter for ikke at slide brysterne helt op. Ergo få hun bare ikke det hun skal fra mig og vi har derfor, på sp's opfordring, suppleret med 40 ml MME 3 gange i døgnet (vinhøst dog været oppe på 4 - 5 flasker nogle gange for at mætte hende, men er også bange for at hun skal blive doven og ikke vil tage imod brystet). Hver gang sp har været her (på grund af ammeforløbet har hun været her hver uge til vejning) og spurgt mig hvordan det går, har jeg syntes det gik rigtig fint, indtil hun er blevet smidt på vægten og vi har fået konstateret, at så fint gik det vidst heller ikke, har det været som er slag i maven. Hun ser dog ellers fin ud. Pæne farver, klar urin, er vågen osv osv. Så foruden vægten er hun helt i top og ligger gennemsnitteligt på kurven. Jeg frygter nu hver vejning og får knuder i maven op til og tud brøler hver gang efterfølgende. Næsten hver en amning foregår med tåre fordi det bare virker så nyttesløst når hun alligevel er skide sulten efter amning og MME. Det er meget frusterende ikke at vide hvormeget mad hun får, og hele tiden være i tvivl om hendes gråd skyldes sult eller om det er noget andet hver gang hun græder.

Min mor kan berette om samme situation. Hun havde heller ikke nok til at mætte min søster og mig, og ammede derfor i tre måneder med supplerende MME. Min søster kan fortælle hvordan hun sad fra 8 - 12 hver dag for at mætte sin søn nok til at hun kunne få slappet af et par timer, for at begynde forfra med amning først på det ene bryst, så på det andet, og så tilbage på det første bryst igen i flere timer. Historien kan dateres helt tilbage til min mormor, der åbenbart heller ikke havde nok.

Jeg har så smerteligt ondt i den ene brystvorte, da den er fyldt med åbne sår, så jeg kan ikke have så meget som en løsthængende trøje på. Jeg lider af psoriasis der er brudt ud på arolerne, og også medføre revner og sprukne brystvorder. Jeg bruger suttebrikker for at skåne så meget som muligt men det hjælper ikke det store

Jeg er næsten nået til den beslutning at droppe amningen og gå helt over på fuld flaske bare for at kunne sige, at hendes gråd ihvertfald IKKE skyldes sult og hendes vægt ikke længere går den forkerte vej, men er blevet overrasket over hvor mange følelser der er forbundet ved en amning, eller rettere et ammestop. Min sp er på ferie de næste tre uger, så hende kan jeg ikke snakke med. Min læge har så sandelig også tilladt sig at holde ferie her midt på sommeren, så hun er heller ikke til megen hjælp.

Min mand har været en stor opbakning under hele forløbet, og har prøvet at trøste mig med at flasken ikke behøver at være en dårlig ting, men jeg føler ikke at han, eller de andre (venner, familie) som jeg har snakket med, forstår hvilke stærke følelser der er forbundet med det.

Jeg ved ikke om jeg forventer at én af jer har svaret, eller hvad mit formål med dette indlæg egentlig er, men måske meget rart at få nedfældet tankerne på skrift, og dele med andre der måske har været/er i samme båd.
Undskyld det blev så langt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ammestop eller ej (5 uger gammel)
  • #2   20. jul 2014 smiley kan du så give hende en ordentlig flaske mme 9 få stoppet den amning stille og roligt.

    Man skal ikke amme for enhver pris.
    Og dette giver frustrationer/negative tanker for dig. Og det påvirker helt sikkert din lille søde datter smiley

    Jeg har selv ammet fuldt men i starten med Nr tre måtte jeg også give mme ved siden af. (Jeg var så stresset pga statsforvaltningen med det stores brdsteforældre).

    Jeg har flere veninder der har kæmpet og kæmpet og kæmpet og har opgivet til sidst- men har fået det meget meget bedre bag efter..
    Der er mange fordele. Fx. At din mand kan hjælpe mens du laver noget med den store. Du kan SOVE smiley
    Jeg sov første gang længe om morgen da min dreng var 7 mrd
    Og første gang jeg sov en hel nat var han 6 mrd.


  • #3   20. jul 2014 Jo tak. Det hjalp lidt smiley
    Nej det siger manden også. Hvis det giver grobund for så mange frustationer, så drop det, siger han, men det ved jeg sq heller ikke om jeg kan "finde ud af". Og det følelsesmæssige i det ligger nok i at jeg har kæmpet hårdt - rigtig hårdt for at få det til at fungere, og har lagt mere end bare hjerte og sjæl i projektet. Jeg er helt bevidst om at det MME man kan få idag er udemærket. Har som sagt en stor pige der fik flaske som spæd :), så det handler ikke om at mit barn ikke må få MME, men om at det her var noget jeg rigtig rigtig rigtig gerne ville.


  • #4   20. jul 2014 Hvor er jeg selvfølgelig ked af at høre at du har mange veninder der har haft det lige så svært, men hold kæft hvor er det også rart at høre man ikke er alene. Tak søde piger for jeres forståelse smiley
    Hvordan gør man så? Giver man hver anden gang flaske og trapper ud på den måde eller what to do?


  • #5   20. jul 2014 Du er nemlig bare langt fra ene om problemet. Men folk snakker sjældent om det, da det desværre er et mindre tabu smiley

    Jeg ved min veninde ikke producerede ret meget. Men hun tilbør en lille tår for at tage spændingen også mme for resten. Hun udelukket gav hende når brystet var ømt/spændt.
    Jo mindre bryst hun får jo hurtigere kan du stoppe produktionen.
    Jeg har selv altid kunne stoppe fra dag til dag uden problemer så kan ikke snakke med om amme stop med nedtrapning. Men spurgte hende hvad hun gjorde smiley

    Håber det bedste for dig smiley


  • #6   20. jul 2014 Jeg synes det er rigtig flot af dig, at du har kæmpet så meget for det, men må sige at jeg synes også det må være tid at sige stop. Både for din og barnets skyld. Personligt var jeg stoppet lææænge før det kom dertil, men for mig betyder amningen slet ikke så meget. Hvis det fungerer er det fedt, men hvis ikke det fungerer og skaber en masse frustrationer og bekymringer, er det ganske enkelt ikke det værd.
    Når du skriver at din datter er fem uger og faktisk ikke har taget på siden fødslen, så synes jeg egentlig at det giver sig selv, at du skal i gang med mme istedet. Jeg ved ikke hvad læge og sp har sagt til det, men jeg tænker det er da kritisk at hun slet ikke har taget på? Jeg ville ikke turde fortsætte, heller ikke selvom hun har det fint og virker veltilpas. Så vidt jeg husker havde min datter taget næsten et kilo på til fem ugers undersøgelse, så undrer mig over at din sp og læge ikke har sagt noget til det..?

    Men jeg tænker at der må være en anden sp eller læge som kan råde dig?
    Jeg fik nogle piller til at stoppe mælkeproduktionen og gik over til flaske fra den ene dag til den anden. Men ellers tror jeg godt du kan trappe ud ved at give nogle flasker om dagen og siden øge antallet.


  • #7   20. jul 2014 Da jeg fik min yngste pige, der havde jeg op til haft hvad de kaldte en før fødsels depression, dvs jeg havde det rigtig svært, da jeg så fik min datter ved et planlagt kejsersnit, men på en dag med virkelig personale mangel så fik vi stort set ingen hjælp, jeg havde mistet 800 ml blod og var meget virkeligheds fjern, dvs jeg var helt rund på gulvet, samt det blev ved med at bløde fra mit ar.

    Jeg kastede konstant op i de første 24 timer.

    Efter det døgn havde jeg ret svært ved at forholde mig til den der nye lille baby pige vi havde fået, og så skulle hun ammes, og vi skulle hjem.

    Da vi kom hjem og hun i 3!!! Måneder tog mellem 60 og 120 gram på om ugen, der trodsede jeg sundhedsplejesken som ellers havde sagt jeg kun skulle give hende 20 ml mme til hvert måltid fordi jeg havde jo rigeligt med mælk, jeg havde lejet en elektrisk bryst pumpe jeg brugte hver 2 time, og der kom 60 ml ud tilsammen fra begge bryster og det var mere en nok mente sundhedsplejseken smiley

    Min datter skreg konstant når hun ikke lå på min arm, hun kunne ikke sove andre steder en på mig/op af mig, hendes næse skulle hele tiden røre mig og gjorde den ikke det, så vågnede hun og skreg..

    En dag der var jeg ved at miste mit hoved, jeg lavede en flaske til barnet på 180 ml, selv om hun burde spise det halve kun, så drak hun hele flasken, og sov 4 timer i sin seng bagefter.

    Det gjorde udslaget for mig, og efter det, så fik hun kun flaske, og det var intet problem at stoppe fra den ene dag til den anden med amningen.

    Min ældste pige havde jeg så meget mælk at det løb, jeg kunne have ammet 3 børn uden problemer så de ville jo ikke helt tro jeg ikke kunne amme nr 2.

    Mit råd er stop med amningen hvis det kun giver frustration og brug i stedet tiden på at nyde den nye lille smiley


  • #8   20. jul 2014 Jonathan blev ammet fuldt ud til han var en måned, så blev jeg syg og mistede mælk så da jeg blev indlagt fik han mme, i en periode fik han næsten kun mme og så en periode fik han kun bryst. Nu er han halvandet og vi har lige starter projekt ammestop. Så hvis du virkelig vil, så kan hun sagtens både få det ene og det andet smiley og måske er du ligeså heldig at hun får sat din mælkeproduktion sådan op at su kan droppe flasken smiley

  • #9   20. jul 2014 Som sagt har sp fulgt forløbet tæt. Min læge blev sat ind i situationen her til femugers undersøgelsen. Begge siger at hun er fin og flot på alle punkter pånær vægten. Hun taber sig ikke i øjeblikket (det gjorde hun "kun" de første 17 dage), men taget alt for lidt på om ugen. Grunden til at jeg ikke er stoppet noget før, er fordi sp har fulgt hende tæt og sp har gentagende gange sagt at foruden den meget lille - for lille, vægtstigning, så er hun fin og trives godt. Min mavefornemmelsen har heller ikke sagt mig andet. Men tvivlen har samtidig også været overvældende, især når man syntes at nu går det rigtig fint, og så kommer sp og vejer hende, og konstatere at vægtmæssigt, og derved ammemæssigt går det faktisk ikke så fint enda.

  • #10   20. jul 2014 Jeg har ellers hele tiden følt at det har været SÅ tæt på at lykkedes. Men nu tror jeg altså jeg har taget beslutningen om at det ikke er det værd. Tak for jeres bekymring og gode råd smiley

  • #11   20. jul 2014 Jeg har ikke lige læst alle trådene. Men vil bare sende et kæmpe kram til dig, og håber du får taget en beslutning du vil have det godt med. smiley For du er sindssygt sej at have kæmpet sådan for det, og har stor respekt for dig.

    Selvom jeg kunne amme fuldt i næsten 4 måneder, så var det ikke uden tåre, sår og enormt mange tanker. Så et "problemfrit" ammeforløb er heller ikke altid kun sjov. smiley


  • #12   20. jul 2014 Altså så det jeg ville sige var, at det da ikke er noget negativt i at gå mere og mere over til mme, når du har prøvet alt i din magt for at få amningen op at køre smiley
    Mere kan man jo ikke gøre som mor - uden at blive kørt fuldstændig i sænk selv.


  • #13   20. jul 2014 Der er to muligheder.

    1. Mulighed:
    Du siger "fuck amningen" og stopper det nu smiley

    2. Mulighed:
    Du siger "fuck deres tal" og kigger på dit barn.
    Ammer når hun vil og så længe hun vil (for det har hun selv styr på). Du dropper de konstante vejninger, og kigger i stedet på hendes trivsel. Ser på hendes aktivitet, kontakt, afføring, farve og at hun ikke bliver decideret tynd.
    Og så ammer du bare. Føler du at hun ikke får nok, kan du give en flaske bagefter smiley


  • #14   20. jul 2014 Ikke alle børn er ens eller vokser ens
    Nogle tager på i voldsom grad og andre i ro og mag.

    Nogle 1-årige vejer 8 kg og andre veje 15.
    Derfor er de også forskellige som små, og skemaer, tal og de bedste intentioner gør ofte mere skade end gavn.


  • #15   20. jul 2014 Fuck! Jeg bliver sq helt rørt tøser. Havde virkelig ikke regnet med så meget opbakning fra mennesker der kun kender mig som Chelle "fra den anden side skærmen". Hold kæft hvor er i skønne og tak for det smiley
    Kezia- rart at høre at nemme amninger heller ikke er problemfrie smiley her har jeg kun veninder der har haft let ved at amme, og som har haft så meget mælk at det lige frem løøøøb ud af brysterne som en gang mælkehvid Niagara Falls.
    ACS- du har helt ret, især mht at sige fuck deres tal. Jeg har sagt det til mig selv så mange gange og har forsøgt at overbevise mig selv om at troen på at jeg kan og hendes vilje til at kunne var til stede. Min datter trives, min mavefornemmelse fortæller mig hun trives. Men det vare kun til når hun er blevet vejet, så tvivler jeg på ny på mig selv og min kunnen mht amning. Jeg har beslutter mig for nr 1, at stoppe helt med amning og giver flaske. Ikke mere tvivlen. Ikke mere sulten baby. Ikke flere spildte salte tåre og vaklen på randen til en efter fødselsdepression.
    Som flere af jer så rigtigt siger: nu har jeg gjort hvad jeg kunne. Det var ikke ment to be. Nu vil jeg bare se positivt på det. Manden kan være mere med og jeg kan få mere frihed til at gøre hvad jeg vil, så som at komme ud og løbe for alvor igen og besøge mit fitness center igen smiley . Desuden kan det jo være jeg kan få mere tid til min store pige, da jeg har haft lidt dårlig samvittighed over, at hver gang hun har ville lave noget med mig, har jeg måtte sige nej fordi jeg sad og ammede. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget


  • A T
    A T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 115
    #16   20. jul 2014 Amning er ikke de frustrationer værd som du går rundt med..

    Jeg ammede indtil 5 uge, hvor mit mælketilløb gik totalt istå efter en gang bryst betændelse.. Jeg syntes det var sådan et nederlag hvis jeg ikke kunne amme (nok fordi jeg er ung, og syntes flaske var for nem en løsning), til sidst var min baby frustreret, jeg var frustreret, min kæreste blev frustreret fordi mit humør dalede fuldstændig..

    Tog så den beslutning at gå over på mme, og fra den ene dag til den anden vendte det sig alt sammen, humøret steg, frustrationerne forsvandt, nattesøvnene blev bedre - og bedst af alt baby kan også trøstes af far, + de for en meget bedre forhold til hinanden..

    Min sp roste mig for at tænke på baby, og forklarede mig at amning ikke skal ødelægge ens dag, eller det at have en lille baby. -

    Så hvis jeg var dig ville jeg droppe amningen og kun give flaske. Der er så mange fordele, og slt er så meget nemmere når man først er inde i rutinen smiley
    - held og lykke!


  • #17   20. jul 2014 Tak AT. Det er rart at høre en beretning jeg fuldt ud kan relatere til. Dine første otte linjer er som taget ud af min dagligdag.
    Mit førere barn er flaskebarn, så jeg kender alle fordelene. Manden harbogen udtrykt mere end én gang at han savner at sidde med et spædbarn og give flasken. Den mulighed kan han så få nu smiley


  • A T
    A T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 115
    #18   21. jul 2014 Chelle: det er vigtigt at tænke på fordelene ved det, de overskygger helt bestemt ulemperne.. (Ulemperne er så få at det næsten er svært at finde)

    Efter min søn blev flaske barn, har jeg tydeligt kunne se en forskel i forholdet mellem far og barn, og min kæreste syntes også at det er rigtig hyggeligt ikke bare at være det tredje hjul smiley

    Jeg begyndte også i fitness igen, og det har været virkelig vigtigt for mig, da jeg ikke kan leve uden.. smiley


  • #19   21. jul 2014 Vise ord AT. Og efter hun har fået fuld flaske, siden i går, har hun sovet i stedet for at græde, og været tilfreds og glad når hun har været vågen. Er ikke i tvivl om at jeg har taget den rigtige beslutning smiley

  • A T
    A T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 115
    #20   21. jul 2014 Chelle: det har du uden tvivl smiley

  • #21   22. jul 2014 Jeg har været lidt det samme igennem som dig med malke ud amme malke .ud amme osv osv .

    Vi bar på sygehus i godt 4 uger efter, og de ville så gerne have jeg skulle amme og det var osse min store drøm at kunne amme,

    Men jeg fik aldrig noget søvn for når hun sov så skulle jeg malke ud og rengøre maskiner og dit og dat,

    Og jeg var nede og blive operet hver anden dag og så til vakum maskiner og div stativer med saltvand og antibiotika ,

    Så en aften kom der en læge og jeg lå med Emma og tude brølet jeg måtte smide håndklædet i ringe , (min mor var indlagt sammen med mig) og hun tog sig mere eller mindre af Emma hele tiden, til slut, og og lægen kom dagen efter og sagde til mig, at jeg skulle stoppe med amme lige nu og her og han kom med en flaske mme til Emma som min mor gav hende ,

    Hun spist og spist for hun var jo røv sulten, og så sov hun som en lille dejlig mæt guld klump, man kunne se det bare var det hun havde manglet og blive mæt og få lov sove, så min beslutning.ign var ikk så svær jeg stoppede fra den aften med amme og hun fok flaske i 9 mdr og, sov igennm fra dag et vi kom hjem,

    Så jeg vil overveje for jeres skyld hvad der bedst og dekan godt undvære amme mælk, men det en hård beslutning jeg græd de første par gange men lykken blev hurtig delt da jeg så Emma nød det og blev mæt.


Kommentér på:
Ammestop eller ej (5 uger gammel)

Annonce